Omslag

Kwaliteitsmonitor fietsregio’s 2017

November 30, 2017 Arjen Klinkenberg

De kwaliteitsmonitor is een benchmark die regio’s moet prikkelen om het recreatieve fietsen in Nederland op een hoog niveau te houden en/of naar een hoger kwaliteitsniveau te tillen. Het Fietsplatform heeft initiatief genomen voor het ontwikkelen en uitvoeren van dit landelijk vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van fietsregio’s. […]

Omslag

Van A naar F

November 29, 2017 Arjen Klinkenberg

De fietssnelweg is een nieuwe seperate fietsinfrastructuur voor de snelle verplaatsing van herkomst naar bestemming. Wat is de verkeerskundige, ruimtelijke en maatschappelijke betekenis van dit nieuwe type weg in het gehele mobiliteitsnetwerk? […]

Omslag

Implementatieplan Blue-bike

November 28, 2017 Arjen Klinkenberg

Op dit moment zijn er 46 locaties in Vlaanderen waar Blue-bikes kunnen worden geleend, de blauwgekleurde deelfietsen die grotendeels gestald zijn bij stations. De NV Blue-mobility voerde in 2015 een studie uit naar succesfactoren die het succes bepalen van een Blue -bikelocatie en hieruit werd een tool ontwikkeld die het mogelijk maakt om het potentieel van een nieuwe locatie te bepalen. […]

Van wie is de stad?

August 22, 2017 Arjen Klinkenberg

Auto’s zijn de stad gaan overnemen en de steden zijn steeds meer ingericht naar de automobilist. De fiets is daardoor behoorlijk in de verdrukking gekomen en dus is het tijd om een omslag naar maken, waarbij ruimte gemaakt wordt voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. […]

Cover

Verkeer in de stad

July 4, 2017 Arjen Klinkenberg

In de stad winnen de (elektrische) fiets en andere lichte voertuigen sinds enige tijd sterk aan populariteit. Dat heeft uiteraard grote voordelen voor het functioneren van de stad, maar brengt tegelijkertijd ook nieuwe problemen met zich mee, zoals een sterk toenemende diversiteit aan vervoermiddelen, onduidelijke regelgeving en grotere drukte op het fietspad. […]

foz-logo-green

Fietsen op Zuid

June 30, 2017 Arjen Klinkenberg

De fiets is het perfecte middel om Rotterdam-Zuid in beweging te houden, als mobiliteitsmiddel, als sociaal mobiliteitsmiddel, als middel voor versterken van de lokale economie en als middel voor het versterken van het leefcomfort en veiligheid in de stad. […]

1 2