Allegro

TU Delft

Domeinen: , Kringen: Onderzoekstypen:
Projectnaammatrix

Allegro

Projecteigenaar, of -opdrachtgever

TU Delft

Projectomgeving

Langzaam verkeer

Projectonderzoeker of -uitvoerder

TU Delft

Trekker Fietscommunity

Serge Hoogendoorn

Tweede contact

Fietscommunity

Trigger

Verkeerskundige kennis van active modes is beperkt. Er is te weinig kennis om de gevolgen van de interventies die op dit gebied gedaan worden te ontdekken om mooie en effectieve verkeersmodellen te ontwerpen.

Domeinen

(E1) Effectieve mobiliteit
(E2) Efficiënte stad

Kringen

(C1) Bovenbouw

Onderzoekstypen

(R2) Toegepast Wetenschappelijk

Samenvatting

Dit project draait om het beeld krijgen van de dynamische stromen van fietsers en voetgangers. ‘Het is een nieuwe lijn in de Delftse traditie van de verkeerskunde. We hopen met nieuwe data en nieuwe modellen een beter inzicht te krijgen in de effecten van maatregelen op het gedrag van fietser en voetgangers. We hebben al verschillende praktijkexperimenten achter de rug. In Amsterdam hebben we 250 fietsen van het Student Hotel in de afgelopen zomer nauwkeurig gevolgd. Met de data en modelontwikkeling zullen we in staat zijn om op microscopisch niveau te voorspellen hoe mensen zich bijvoorbeeld opstellen bij verkeerslichten. Onze resultaten worden momenteel al als input gebruik door de gemeente Amsterdam bij het nieuwe fietsroutekeuzemodel daar,’ aldus Hogendoorn c.s. Ze lieten ook iets zien over onderzoek ten behoeve van snelheidsadvies voor fietsers bij verkeerslichten en het Smart Biking Lab dat in The Green Village van Delft wordt gevestigd. Daar kunnen onder meer tests gaan plaatsvinden met detectie van fietsers via de infrastructuur.

Uw tags

Verkeersmodellen, Ontwikkelingen, Data, Living Lab, Voorspellingen

Beschrijving 

Doel en opzet

Het doel van dit project is om een overkoepelend begrip te krijgen van het gedrag van wandelaars en fietsers.

Organisatie en financiering

Belangrijke investeerder is Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS), die €450.000 beschikbaar stelt om Amsterdam als living lab voor het project te kunnen gebruiken.

Periode en beschikbaarstelling

Allegro is opgestart in 2016.

Werkpakketten

Het project Allegro is opgeknipt in 3 werkpakketten.

1: Dataverzameling via onderzoek naar sociale media, smartphone apps, camera’s, virtual reality. In combinatie met het KiM (Kennisinstituut voor Mobiliteit) en het Student Hotel, die fietsen uitrusten met traceringsmiddelen om zo gegevens te verzamelen. Hiermee is kennis verzameld over waar fietsen stilstaan en wat dus de populaire locaties zijn.

2: Ontwikkelingen, kern van het project: De verzamelde data uit de eerste fase wordt geanalyseerd en omgezet naar verkeersmodellen, waaronder verschillende routekeuzemodellen om gedrag te begrijpen en om issues aan te pakken. In algemene modellen mist de fietser vaak of staat deze er niet correct in, daarom is er behoefte aan specifieke fietsmodellen.

3: Ontwerpen van toepassingen. Op basis van de ontworpen verkeersmodellen kunnen verkeersadviezen gegeven worden die in verschillende situaties gebruikt kunnen worden.

Toepassingen

Verkeersadviezen op basis van met sterke data onderbouwde verkeersmodellen.

Overige

PM

Achtergronden 

Aanvullingen

PM

Publicaties en referenties

Presentatie over de huidige voortgang (november 2017): http://kennisdeling.verdus.nl/upload/documents/Pres_SergeHogendoorn_30nov17.pdf

Betrokken maatschappelijke partijen

European Research Council, MIT, TU Delft, WUR, Gemeente Amsterdam

Gerelateerde projecten

PM

Gerelateerde toepassingen

PM

Vervolgonderzoek

Het is een lopend project.

Links

The dynamics of pedestrians and cyclists

Allegro

Andere media

PM

Tekst- en beeldrechten

Allegro

Contactgegevens

Serge Hoogendoorn
s.p.hoogendoorn@tudelft.nl