Smart Connected Bikes Research

Redactie Fietscommunity

Smart Connected Bikes Research

Het Smart Connected Bikes Research and Innovation programme heeft tot doel een nieuw ecosysteem voor verbonden voertuigen te ontwikkelen en te testen dat de mogelijkheden van detectie, draadloze technologie en datawetenschap combineert om fietsvervoer veiliger, betrouwbaarder en comfortabeler te maken. Het programma is een samenwerking tussen de Universiteit Twente, Accell Group, TNO, TU Delft en Saxion Hogeschool. De eerste nieuwsbrief is deze maand (september 2021) verschenen: www.smartconnectedbikes.nl/Newsletter/scb-project-newsletter-nr-1-september-2021.pdf

Fietsen is populair in Nederland en groeit nog steeds in populariteit. De afgelopen jaren zijn er in Nederland een recordaantal e-bikes verkocht. De groeiende populariteit van e-bikes heeft veel voordelen, maar tegelijkertijd is het aantal verkeersongevallen met fietsers de afgelopen tien jaar gestaag gegroeid. Tegelijkertijd ontstaan ​​er nieuwe businessconcepten. De digitale revolutie en de instroom van nieuwe technologieën en materialen zullen het uiterlijk, de functie en de rol van fietsen en e-bikes veranderen. E-bikes met geïntegreerde sensoren en intelligentie kunnen leiden tot veel nieuwe kansen, meer gebruikerservaring, veiligheid en betere kwaliteit. Accell-Group ziet de fiets als een essentieel onderdeel van een lopende mobiliteits- en energietransitie en ziet de noodzaak om de fiets te verbinden met infrastructuur en andere vervoerswijzen om nieuwe vormen van mobiliteit vorm te geven. Tegen deze achtergrond is Accell Group eind 2019 een vijfjarige samenwerking aangegaan met de Universiteit Twente (UT). De samenwerking heeft geresulteerd in twee fulltime vierjarige PhD-posities. Een extra subsidie ​​uit het Smart Industry programma van de Nederlandse Onderzoeksraad (NWO) zorgde voor extra financiering om het onderzoek uit te breiden.

Figuur: 5 stappen. Bron: Smartconnectedbikes.nl/

Het Smart Connected Bikes programma kent verschillende stappen die nauw met elkaar verbonden zijn. Alle PhD-projecten beginnen met stap 1, een review- en scopingfase, waarin ook gedetailleerde onderzoeksvoorstellen worden geschreven. Stap 2 is het ontwerp en de ontwikkeling van een aantal innovatieve onderdelen van het Smart Connected Bike programma. Dit omvat de ontwikkeling van een platform voor het delen van gegevens met meerdere partijen (rekening houdend met privacy en gegevenssoevereiniteit), embedded intelligence, voertuig-naar-infrastructuurcommunicatie en digitale tweelingen. Verder zullen de gebruikerservaring en verkeersveiligheidseffecten van slimme ‘geconnecteerde’ fietsen worden onderzocht. Het testen van Smart Connected Bike-prototypes (stap 3) om te onderzoeken hoe digitale innovatie de verkeersveiligheid en fietservaring kan verbeteren, wordt uitgevoerd in veldproeven met eindgebruikers in verschillende Nederlandse steden. Alle onderdelen van het Smart Connected Bike platform worden grondig geëvalueerd (stap 4). De resultaten van alle stappen worden gedeeld en besproken in projectbijeenkomsten, stakeholderbijeenkomsten, workshops en conferenties (stap 5).

Meer informatie over dit project:
https://www.smartconnectedbikes.nl/

Newsletter:
www.smartconnectedbikes.nl/Newsletter/scb-project-newsletter-nr-1-september-2021.pdf

 

Contactgegevens Fietscommunity:

Rob van der Bijl
robvanderbijl@favas.net

De tekst in deze bijdrage is afgeleid van de Engelstalige pagina op de website van Smartconnectedbikes.nl/.

Foto bij deze bijdrage:
JavyGo